امتیاز کاربران

13 محصول برتر نسوز و کاربرد های آن

13 best refractory products and their uses

مواد نسوز در زمینه های مختلف اقتصادی مانند آهن و فولاد، فلزات غیر آهنی، شیشه، سیمان، سرامیک، پتروشیمی، ماشین آلات، دیگ بخار، صنایع سبک، برق، صنایع نظامی و غیره استفاده می شود؛ که در این مقاله  قصد داریم به  سیزده مورد از مهمترین و بهترین این محصولات و کاربرد آن ها  بپردازیم، تا انتها این مقاله با نسوز آوران آترا همراه باشید.

  1.  محصولات نسوز پخته شده

فرآورده های نسوز پخته شده، مواد نسوزی هستند که از ورز دادن، قالب گیری، خشک کردن و پخت در دمای بالا به وجود می آیند این  به صورت پودر های نسوز دانه ای وارد بازار میشوند.

 

  1. محصولات نسوز خام

فرآورده های نسوز خام   نیز در حالت اولیه از مواد نسوز دانه ای، پودری  با چسباننده ای  مناسب ساخته میشوند اما  مانند محصولات نسوز پخته شده، حرارت ندیده و به صورت خام مورد استفاده قرار میگیرند.

 

  1. آجر سفالی

Types of refractory bricks naatra

آجرهای رسی با سفالی مواد نسوز سیلیکات آلومینیومی متشکل از مولیت، فاز شیشه و کریستوبالیت با محتوای AL203 بین 30 تا 48 درصد هستند.  این محصول بسیار پر کاربرد بوده و  اغلب در کوره های بلند سنگ تراشی، اجاق گاز هات بلاست، کوره های شیشه، کوره های دوار و غیره  مورد استفاده قرار میگیرد

 

  1. آجرهایی با آلومینای بالا

آجرهای آلومینا بالا به مواد نسوز با محتوای AL3 بیش از 48 درصد اطلاق می‌شوند که عمدتاً از کوراندوم، مولایت و شیشه تشکیل شده‌اند. از این نوع آجرهاعمدتاً در صنعت متالورژی برای ساخت پلاگین و نازل کوره بلند، کوره هوای گرم، سقف کوره الکتریکی، درام فولادی و سیستم ریختن و غیره استفاده می شود.

 

  1. آجر سیلیس

همانطور که میدانید سیلیسیم  و سیلیس دو ماده متفاوت هستند سیلیسیم به عنوان یک عنصر در طبیعت وجود دارد و ساختار کریستالی شکننده ای دارد.اما   سیلیس از سیلیکون و اکسید تشکیل شده است. ساختار کریستالی آن بسیار سخت است و نقطه ذوب آن حدود 1700 درجه سانتیگراد است. آجر سیلیس یک ماده نسوز خوب است. میزان SiO2 آجرهای سیلیسی بالای 93 درصد است و سایر اجزای آن عبارتند از کوارتز فسفر، کریستوبالیت، کوارتز باقیمانده و شیشه و غیره.ازآجرهای سیلیسی عمدتاً برای ساخت دیوارهای جداکننده اتاق‌های کربنیزاسیون و احتراق کوره کک‌سازی، محفظه‌های ذخیره گرما در اجاق باز، قسمت‌های تحمل دمای بالا اجاق‌های داغ و طاق‌های سایر کوره‌های با دمای بالا استفاده می‌شوند

 

  1. مواد رمینگ

مواد رمینگ به یک ماده توده ای اطلاق می شود که با روش رمینگ قوی تشکیل شده است، که در آن اندازه معینی از مواد نسوز، یک چسب و افزودنی های دیگر وجود دارد. از مواد رمینگ عمدتاً برای پوشش کلی کوره‌های صنعتی مختلف مانند کف کوره باز، کف کوره الکتریکی، آستر کوره القایی، آستر ملاقه، فرورفتگی و غیره استفاده می‌شود.

  1. مواد نسوز پلاستیکی

دیرگدازهای پلاستیکی مواد نسوز آمورف نام دارند که در مدت زمان طولانی خاصیت پلاستیسیته خود را حفظ میکنند . در ترکیب این نوع مواد  مقدار مشخصی از مواد نسوز، چسب، نرم کننده، آب و مواد افزودنی دیگر وجود دارد. مهمترین کاربرد مواد نسوز پلاستیکی  استفاده آنها در کوره های گرمایش مختلف، کوره های خیس، کوره های آنیلینگ و کوره های پخت  است.

 

  1. مواد ریخته گری

مواد ریخته گری، نوعی دیگر ازدیرگداز هاست که حاوی  میزان قابل توجهی سیالیت است. موادی که برای ریخته گری مناسب است. در تشکیل این مواد  مخلوطی از سنگدانه، پودر، سیمان، مواد افزودنی و غیره  وجود دارد . از مواد ریخته گری بیشتر در کوره های صنعتی مختلف استفاده می شود.

 

  1. نسوزهای کرومیت

مواد منیزیت کروم معمولاً حاوی 15 35 % Cr2O3 و 42 % 50 MgO هستند در حالی که دیرگدازهای کرومیت منیزیت حاوی حداقل 60 % MgO و 8 18 % Cr2O3 می باشد. دیرگدازهای کروم منیزیت برای ساخت مسیرهای بحرانی کوره های با دمای بالا استفاده می شود. این مواد می توانند سرباره ها و گازهای خورنده را تحمل کنند و درجه نسوز بالایی دارند. محصولات کرومیت منیزیت برای سرویس برای ذوب مواد در درجات بالا مانند ذوب فولاد مورد استفاده قرار میگیرد.

  1.  مواد نسوز یکپارچه

دیرگدازهای یکپارچه، نامی که عموماً به همه محصولات نسوز بدون شکل داده می شود، موادی هستند که به عنوان نوعی سوسپانسیون تولید شده  و در نهایت یک توده جامد سخت آماده میشوند.. دیرگدازهای یکپارچه ، به دلیل کیفیت بالایی که دارند در بسیاری از کاربردها از جمله کوره های صنعتی با سرعت بسیار بیشتری جایگزین نسوزهای معمولی  شده اند.

 

  1. مواد نسوز های زیرکونیا

 

دیرگدازهای زیرکونیا نوعی از مواد نسوز هستند که مقاوت بالایی در برابر حرارت دارند؛ به طوریکه می‌توانند تا دمای 15000 درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل کنند. این نوع مواد نسوز نسبت به سایر نسوزها درجه عایق بالاتری نیز دارند  و به راحتی با فلزات مایع و شیشه مذاب واکنش نمی‌دهند. از نسوزهای زیرکونیا به عنوان ساختارهای با تحمل درجه حرارت بالا در کوره‌های متالوژی و کوره‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود.

 

 

  1. مواد عایق

 

مواد عایق، نسوز هایی با تخلخل بالا با رسانایی حرارتی پایین هستند که به منظور کاهش تلفات حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد عایق چگالی کمتر و مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به آجر نسوز دارند، هدایت حرارتی مواد عایق نیز به میزان قابل توجهی با افزایش دما افزایش می یابد.  از این رو کاربردهای زیادی نیز خواهند داشت .طیف وسیعی از دیرگدازهای عایق با ترکیب وسیعی از خواص در حال حاضر در دسترس هستند. به همین خاطر از نظر هزینه نیز در بازار با قیمت کمتری فروخته میشود.

 

  1. سیمان نسوز

سیمان به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز دارای انواع مختلفی است که هر کدام با دارا بودن خواص متفاوتی مانند مقاومت، شکل‌پذیری، سخت شدگی و … در محل‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع این سیمان‌ها که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر درجه حرارت‌های زیاد است و به عنوان مواد نسوز شناخته می‌شود، سیمان نسوز نام دارد که در برابر فرسایش و خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد.

The best refractory products

نتیجه

امروزه موارد استفاده از نسوزها در صنایع مختلف به میزان قابل توجهی است و از این رو متقاضیان مواد نسوز نیز زیاد است بنابراین با توجه به رقابت بازار بهتر است برای خرید محصولات نسوز ابتدا از نیاز خود و آنچه در بازار وجود دارد آگاهی لازم بدست بیاورید.

 

 

Nrank .irمشاهده نوشته ها

Avatar for nrank .ir

نوین رنک از ایجاد تا صفر تا صد کسب و کار شما ...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *