46-scaled copy copy

امتیاز کاربران

اکثر پارچه ها ی موجود به صورت بافته شده اند، به این معنی توسط دستگاه های ریسندگی و بافندگی فیبر ها بر روی این دستگاه ها با طول متقاطع بافته می شوند و همچنین طناب بافته شده که فیبر های به صورت درهم تنیده بافته و پیچیده می شوند. الیاف ها قطعات صاف و یکدست به نام پارچه ها را می سازند.

نمد یک پارچه ی غیر بافته شده  با چگالی بالا است و بدون هیچ گونه در هم تابیدن و پیچیدن است.  نمد صنعتی از الیاف طبیعی ساخته می شوند ، ساخت نمد ها از الیاف مات و فشرده ایجاد می شوند با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت موجب در هم رفتن الیاف پشمی می شوند. نتیجه یک پارچه ی بسیار متراکم که شامل فیبرهای متصل شده به طور دائمی است. همچنین این نمد های صنعتی بسیار نرم هستند.

نمد صنعتی

تاریخچه نمد و نمدهای صنعتی :

نمد ممکن است قدیمی ترین پارچه ی شناخته شده برای انسان باشد ، در نوشته های باستانی ارجاعات بسیاری به نمد شده است . از آنجایی که نمد بافته شده نیست و برای تولید آن به ماشین آلات نیازی نداشت انسان باستانی آن را به راحتی ساخته است . بعضی از اولین باقی مانده های نمد در مقبره های یخ زده ی اسب سواران چادرنشین در دره ی پازیریک در جنوب سیبری به حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد (دره ی پازیریک برای ما ایرانیان بیشتر یادآور فرش پازیریک است) .

در ترکیه، نمد باقی مانده از اثار ، به دست آمده حداقل 6500 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. گفته می شود که قوم نوح با پوست گوسفند خود را پوشانده بودند و ترکیب ادرار و فضولات حیوانی در پشت خود نمد ساختته شده بر جای می گذاشتند

صحرا نشین ها نیز برای اینکه پاهایشان در بیابان بر اثر کلوخ های بیابان زخم نشود پشم به صندهای خود می بستند که این پشم با رطوبت پا و فشرده شدن تبدیل به نمد می شد.

تاریخچه کفش نمدی

این قبایل لباس ، زین و چادر خیمه های خود را از نمد می ساختند زیرا نمد بسیار محکم و مقاوم به آب و هوای مرطوب و بسیار برفی بود .

براساس افسانه های قرون وسطی سنت کلمنت که تبدیل به چهارمین اسقف رم شد ، زمانی که راهبی سرگردان بود بر اثر یک اتفاق به نحوه تولید نمد پی برد .

گفته شده است که او صندل های خودش را با الیاف کتان پوشانده بود تا این صندل ها برای راه رفتن راحت تر باشند ، سنت کلمنت کشف کرد که ترکیبی از زوج رطوبت بدن انسان و رطوبت و نم زمین و فشار وارد شده از پاها این الیاف را به هم مالیده و تولید یک پارچه میکند که همان نمد امروزی است ، سنت کلمنت پس از اسقف شدن گروهی برای توسعه ی فرآیند نمد گمارد .

کشف نمد توسط سنت کلمنت

این روش هنوز هم توسط مردم چادرنشین در آسیا برای ساخت چادر، فرش و لباس، از جمله خانه های سنتی و اقلام توریستی بیشتر مانند دمپایی تزئینی، استفاده می شود.

از اواسط قرن 18 تا اواسط قرن نوزدهم، در تولید نمد از جیوه استفاده می شد ،  این محلول سمی و بخار تولید شده منجر به مسمومیت های جیوه ای شد، که خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده استفاده از جیوه در صنعت پارچه را در دسامبر 1941 ممنوع کرد.

بارها دیده اید که لباس های پشمی که در ماشین لباسشویی که با اب گرم شسته می شوند کوچکتر می شوند – مثالی از چگونگی پیوند فیبرها و همراه شدن با حرکت ماشین لباسشویی، گرما ی آب و افزودن صابون (همان فرآیند تولید نمد!). بنابراین، لباس های پشمی را فقط باید در دست شست و یا در آب سرد شسته شود.

مراحل ساخت نمد صنعتی :

نمد صنعتی از پشم ساخته شده است، که به راحتی با چنگ زدن و مالیدن و ترکیب یک فیبر مصنوعی ساخته می شود که باعث می شود مقاومت و طول عمر داشته باشد. ترکیبات فیبر معمولی برای نمد عبارتند از پشم و پلی استر یا پشم و نایلون. پشم مصنوعی را نمی توان به نمد تبدیل کرد ، اما می توان آن را اگر با پشم ترکیب کرد و تبدیل به نمد کرد.

دیگر مواد خام مورد استفاده در تولید نمد صنعتی شامل بخار است که در طول مرحله استفاده می شود که در آن مواد در عرض و طول کاهش می یابد و ضخیم تر می شود. همچنين مخلوط اسيد سولفوريک ضعيف در فرآيند ضخيم شدن استفاده مي شود. خاکستر سودا (کلرید سدیم) برای خنثی کردن اسید سولفوریک استفاده می شود.

فرآیند تولید نمد صنعتی در کارخانه :

  • رنگ پشم ها به رنگ سفید ، خاکستری و قهوه ای تقسیم می شود از آنجا گوسفندان حیواناتی هستند که در چراگاه ها و مراتع می چرند و از گیاهان و سبزیجات به عنوان غذا استفاده می کنند ممکن است در حین چریدن به پشم آنها شاخ و برگ و کثیفی گیر کند برای حذف این کثیفی ها پشم باید شسته شود . با شستشوی آب برخی از این مواد گیاهی و چربی پشم حذف می شود .

با این حال اگر یک رنگ منظم تر با پشم سفید مورد نیاز باشد، می توان آن را با عمل کربنایز سفید کرد و بیشتر از این ناخالصی ها را حذف کرد.

نمد صنعتی و تاریخچه ان

  • پاک سازی نمد صنعتی : اولین گام در فرایند ایجاد نمد صنعتی ، ترکیب کردن، نرم کردن و جدا کردن فیبر ها از توده هایی است که به طور طبیعی شکل می گیرند . دستگاه پنبه پاک کنی ، پشم ها و فیبر ها را از هم جدا می کند و دوباره آنها را با هم مخلوط می کند.

دستگا پنبه پاک کنی

  • کاردینگ الیاف پشم : عمل کاردینگ در ساخت نمد صنعتی به عمل شانه کردن و کشیدن پشم است ، نحوه ی ساخت نمد صنعتیاین دستگاه الیاف های درهم رفته را دریافت می کند و آن ها را به صورت مرتب و موازی خارج می کند . ابتدا الیاف به فیدر رفته که وظیفه ی آن ایجاد یکنواختی در تغذیه الیاف به کاردینگ بوده ، فیدرها اجازه می دهند وزن خاصی از الیاف به داخل به داخل سیلندر انتقال پیدا کند تا الیاف یک حالت یکنواخت و استاندارد شود و به صورت قلاب شده اوِزان می شوند تا اندازه های همه آن ها یکنواخت شود

دستگاه کاردینگ پنبه

  • عمل مرطوب و فشرده سازی نمد صنعتی : چندین لایه از پشم های درهم رفته و یکنواخت شده  بر روی یک نوار نقاله بخار گذاشته شده رطوبت را به پشم اضافه کرده و آن را برای فرآیند ساخت نمد صنعتی آماده می کند.سپس ورق نمد در زیر یک پرس سخت افزاری قرار می گیرد که یک صفحه بزرگ 2.5 تن  روی رول های نمد صنعتی عمل فشرده سازی ، یکنواخت کردن و عمل مات کردن آن ها انجام می دهد.

عمل مرطوب کردن نمد صنعتی

  • عمل پر کردن یا همان فولینگ در نمد صنعتی : هنگامی که الیاف نمد در مراحل قبلی به همدیگر اتصال پیدا می کنند ممکن است حجم ان کاهش یابد برای همین به آن تراکم اضافه می کنند تا دوام آن بالاتر رود این رول ها نمدی یا بت ها از طریق غلطک های فولادی بالایی و پایینی از الیاف تغذیه می شود و به آن ها رطوبت ، فشار و گرما وارد می شود هرچه پشم با دستکاری و چکش بیشتر شود، هرچه فیبرها با هم جذب و قفل شوند، محکم تر می شود.

عمل فولینگ در ساخت نمد صنعتی

  • عمل شستشو سازی نمد صنعتی : شستشوی نمد ها و یکنواخت تر کردن هر چه بیشتر این نمدها

عمل شستشوی نمد صنعتی

  • عمل خشک کردن نمد ها : نمدها در طول عملیات خشکسازی که توسط گرما صورت می گیرد کشیده می شوند تا برای آماده سازی نهایی آماده گردند.

عمل خشک سازی نمد صنعتی

  • عمل برش کناره : از آنجا که نمد صنعتی به هم بافته نمی شود بلکه الیاف  به همدیگر متصل و مالش پیدا می کنند و رطوبت و صابون های صنعتی ساخته می شوند ممکن در کناره های آن حالت تراکم کم و غیر یکنواخت باشد که آن ها را برش می دهند .
  • عمل پرسینگ در نمد سازی صنعتی : در طول فرایند تولید، ممکن است نمد صنعتی در وسط ضخیم تر و در لبه ها نازک ترباشد . به منظور ارائه یک ضخامت یکنواخت ، توسط اندازه گیری و پرسینگ اطمینان حاصل می شود تا یک رول نمد کاملا یکنواختی در سرتاسر محصول حاصل شود.

عمل اندازه گیری یکنواختی نمد صنعتی

و در پایان عمل رول کردن نمدها برای استفاده

موارد استفاده از نمد صنعتی :

1- صنعت خودروسازی : استفاده از نمد صنعتی در فرآیند خودروسازی بسیار متنوع است . این مواد به عنوان بخشی از متریال ضد ارتعاشی و همچنین عایق حرارتی و صوتی استفاده می شود.

2- در فیلتر سازی : به دلیل متخلخل بودن فیلتر نمدی به عنوان مواد اولیه برای عمل فیلتراسیون استفاده می شود. فیلتر نمدی یک نوع پارچه است که با متراکم کردن و بوریا بافی الیاف تولید می شود. این نمدهای صنعتی  را می توان به صورت نرم متوسط و البته به اندازه ی کافی سخت به شکل مواد ساخت. برای جذب و جلوگیری از ذرات نامطلوب مانند گرد و غبار یا کربن و غیره است. همچنین نمد صنعتی قادر به مقاومت طولانی مدت در برابر تاثیر آب، روغن و سایر مواد شیمیایی است. ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری و دوام داشتن، پشم که در خلال پاره شدن و برش در مراکز فولاد مورد استفاده قرار می گیرد نمد صنعتی را بهترین گزینه برای فیلتر کرده است.

3- نمد پولیش : چون نمد صنعتی ذرات را به خود خوب نگه می دارد ،  نمد پولیش حاوی ذرات آلومینیوم اکساید که یک پولیش بسیار صاف و مسطح ارائه می دهد.

4 در صنعت ماشینسازی و ماشینکاری : نمد صنعتی برای ساخت واشر ، گسکت نمدی ، در ماشین های روغنکاری و درزبندی

5- به عنوان ایزولاسیون یا عایق کاری : به علت جذب خوب آب و عایق گرما بودن این نمدها استفاده ی گسترده ای در عایق کاری دارد.

6- به عنوان عایق صدا : نمد صنعتی انتقال صدا را کاهش می دهد، نویز و سر و صدا را جذب می کند، و همچنین به عنوان یک مانع صوتی کاربردی و تزئینی استفاده می شود.

Nrank .irمشاهده نوشته ها

Avatar for nrank .ir

نوین رنک از ایجاد تا صفر تا صد کسب و کار شما ...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *