تاریخچه آزبست و پارچه نسوز آزبست

1/5 - (1 امتیاز)

آزبست ماده بسیار تطبیق پذیر، قوی، ارزان و غیر قابل اشتعال است که در ساختمان، ساخت پارچه نسوز و ساخت و ساز ، که استفاده آن به 2500 سال گذشته برمیگردد.

ازبست همچنین یک ماده ی فیبر مانند بسیار سمی است که توسط هوا انتقال می یابد که باعث ایجاد تعداد زیادی از سرطان های غیر قابل درمان در انسان می شود که در معرض آن قرار دارند. آزبست در بسیاری از خانه ها در سراسر جهان است و هنوز استفاده می شود.

ازبست

کوزه شکسته هایی در فنلاند و سوئد که در ازبست کشف شده استآزبست یک ماده بسیار قدیمی است که برای اولین بار توسط انسان ها در دوره پارینه سنگی به عنوان آبکاری سرامیک مورد استفاده قرار می گرفت .کوزه  شکسته هایی حاوی آزبست از ما قبل تاریخ در فنلاند ، روسیه مرکزی ، نروژ و سوئد یافت شده است.

اولین استفاده ثابت شده از آزبست به 2500 قبل از میلاد مسیح بر میگردد.

از زمان های قدیم در دنیای غرب و آسیا آزبست به عنوان یک ماده شگفت آور طبیعی شناخته شده است و منبع نخ و رشته بسیار خوبی برای کالاهای پارچه ای بسیار گرانقیمت بوده و به همین علت در دستمال ها ، پوشش ها ، رومیزی ها و البسه های مخصوص استفاده می شده.

دوران روم و یونانی ها

در حدود 300 قبل از میلاد مسیح در غرب، که برای اولین بار در منابع یونانی ذکر شده ، به نام  “آزبست” (به معنای “غیر قابل انجماد”) نام گذاری شده.

رومی ها و یونانی ها  اشاره کرده اند که آزبست دارای هدایت حرارتی کم بوده و به آتش و اسید مقاوم است، اما همچنین می دانستند که آزبست دارای اثرات بیولوژیکی خیلی مضر است.

علاوه بر منابع غربی، منابع چینی، سینالایی و هندی در استفاده از آزبست در عهد قدیم اشاره دارند. اولین استفاده قطعی از پارچه آزبست در آسیا در یک گزارش کتبی به تاریخ پایان قرن 5 میلادی بر می گردد. یک پارچه ضد آتش که با قرار گرفتن در معرض آتش نمی سوزد.

گرچه یونانی ها و رومی ها ارزش زیادی برای ازبست به خاطر استفاده های زیاد آن قائل بودند ، ولی همچنین خطرات بهداشتی مرتبط با آن را به رسمیت می شناختند. پلینی بزرگ طبیعتگرای رومی و استرابو جغرافیدان یونانی ممکن است اولین کسانی باشند که “بیماری ریه” بردگانی که در معادن آزبست کار میکردند پی بردند.آنها اشاره کردند که کارگرانی که در معادن کار میکنند از شیوع بیماری ریه رنج میبرند و در جوانی عمر خود را از دست می دهند .

پلینی بزرگ اولین کسی بود که توصیه می کرد تنفس خود را در برابر مواد ازبستی محافظت کنند .

پلینی بزرگ و استرابو جغرافیدان-نسوز آوران آترا

یونانی ها از آزبست به عنوان فتیله ی مشعل های دائمی در وستال ها (کالج) هم به عنوان لباس های مراسم تشییع جنازه پادشاهان و هم به عنوان دستمال استفاده می کردند.

مشعل آزبستی

شایعه شده بود که رومی ها دستمال های تمیز آزبستی را به میان آتش پرتاب می کردند و وقتی آن را از اتش در می آورند سفیدتر از موقعی بود که در آتش پرتاب شده بود به همین دلیل رومی ها به آن آمیانتوس (نوعی سنگ پنبه یا پنبه ی کوهی) به معنی بی نظیر می گفتن.

برای صد ها سال ، آزمایشها و یافته هایی ثبت شد. از پارچه آزبست برای آستر دوزی زره استفاده می شد ، همچنین از کاغذ آزبست برای نوشتن مورد استفاده قرار می گرفت ، پارچه آزبست بیشتر توسط دولتمندان و ثروتمندان مورد استفاده قرار می گرفت.

قرون وسطی
پس از سقوط امپراتوری روم و در عصر قرون وسطی، استفاده از ازبست و معدن آزبست به شدت کاهش یافت. اقلام باقیمانده مانند دستمال سفره و لباس پوشیدنی بسیر گران و معروف بود.

گفته می شود که چارلز بزرگ (Charlemagne) یک رومیزی بافته شده از آزبست داشت تا مهمانانش را تحت تاثیر قرار دهد. پس از شام، او سفره را از روی میز میکشید و به شومینه پرتاب میکرد صحنه بسیار نمایشی بود وقتی سفره ازبستی در آتش نمیسوخت و مهمانان بسیار شگفت زده می شدند.

گفته می شود صلیبی که حضرت مسیح به آن بسته شد از جنس ازبست بوده . مارکو پولو نیز در سفرهای خود از اقلام پارچه ای که با پارچه آزبست ساخته میشد گفته بود و همچنین نحوه ی استخراج و بافتن پارچه آزبست در آسیا را مشاهده کرده بود.

انقلاب صنعتی در انگلستان
استفاده از آزبست در انگلستان در دهه 1700 مجددا آغاز شد اما تا اواخر دهه 1800 انقلاب صنعتی گسترش نچندانی نیافت .

انقلاب صنعتی نمایانگر رونق بزرگی برای صنعت آزبست بود. کارخانه ها در همه جا شروع به افتتاح شدن کردند و استفاده های جدیدی برای “ماده معدنی معجزه آسا” به طور منظم اختراع شد. معادن تجاری آزبست در اواخر دهه 1800 به وجود آمدند و کارآفرینان متوجه شدند که آزبست می تواند در موارد صنعتی و تجاری به کار رود و میتونه اونها رو پولدار کنه.

صنعت راه آهن یکی از نخستین صنایعی بود که به طور گسترده از آزبست و محصولاتی که شامل آزبست بود استفاده می کرد – همچنان که صنعت راه آهن در حال رشد بی اندازه بود نیاز به آزبست نیز افزایش یافت.

استفاده از آزبست در صنعت راه اهن

مهندسان راه آهن از مواد آزبست در واحد های خنک کننده ی خطی ، واگن باری و اطاق کارگران قطار استفاده می کردند – و این مواد به عنوان عایق برای لوله ها، دیگهای بخار و آتشدان ها در لکوموتیوهای بخار به کار می رفت.

صنعت کشتی سازی

صنعت کشتی سازی به مراتب استفاده از آزبست را مثل صنعت راه آهن پشت سر گذاشت ، برخی از استفاده های معمول شامل عایق برای لوله های بخار، دیگهای بخار، لوله های آب گرم

در حقیقت، آزبست به طور گسترده ای در صنعت کشتی سازی و کشتی ها مورد استفاده قرار میگرفت ، کسانی که در صنعت کشتی سازی  کار می کردند، بیشتر در معرض بیماری های مرتبط با آزبست، مانند مزوتلیوما ریوی و آزبستوز ( التهاب ریه‌ها) بودند.

در طول زمان جنگ، صنعت کشتی سازی در اوج خود قرار داشت و به معنای واقعی کلمه میلیون ها نفر در ساخت و تعمیر کشتی ها کار میکردند.

استفاده از ازبست در صنعت کشتی سازی

استخراج آزبست در اواسط سال 1973 اوج گرفت و سپس به شدت رو به کاهش نهاد . معادن در ایالات متحده تا سال 2002 همچنان به کار خود ادامه میدادند و آخرین معدن باقی مانده در کالیفرنیا نیز بسته شد. معروف ترین و مشهورترین معدن آزبست در ایالات متحده، معدن ورمیکولیت در شهر لیبی، مونتانا است. کشف شد که کل شهر بخاطر گرد و غبار ناشی از معدن آزبست آلوده بود.

بسیاری از کارگران در اثر کار کردن در معدن جان خود را از دست می دادند و بیش از 1000 نفر از آنها در معرض گرد و غبار قرار داشتند.

قرن بیستم

در جریان قرن بیستم، محققان متوجه شدند تعداد زیادی از مرگ و میر ها و مشکلات ریوی به علت وجود معدن آزبست در این شهرها است . در سال های 1917 و 1918 در مطالعات متعددی مشاهده شد که کارگران معدن آزبست در سنین جوانی به طور غیر طبیعی می میرند.

اولین تشخیص آزبستوز در سال 1924 بود که در یک مجله پزشکی عنوان شد. یک زن پس از 13 سال کار که با آزبست مرتبط بوددر سن 33 سالگی فوت کرد ، و یک دکتر انگلیسی اذعان کرد که علت مرگ همان چیزی است که آن را “آزبستوز” می نامند . به دنبال این کار، مطالعه بر روی کارگران آزبست در انگلستان انجام شد که نشان میداد 25٪ از آنها مدرکی دال بر بیماری های ریوی مرتبط با آزبست بودند.

مدارک محکمی در دهه 1930 و 1940 مربوط به ازبست نشان می دهد که بسیاری از تولید کنندگان آزبست از مسائل جدی و خطرناک استفاده از ازبست آگاهی داشتند، اما این اطلاعات را از کارگران و عموم مردم پنهان نگه می داشتند.

قوانینی در سال 1931 تصویب شد (این اولین قوانین مرتبط با آزبست بود: “مقررات صنایع آزبست، 1931”) برای افزایش تهویه و اینکه بیماری ازبستوز یک بیماری غیر قابل عذر است در کار است . در دهه 1930 مجلات پزشکی عمده ای شروع به انتشار مقالاتی کردند که آزبست را به سرطان منتسب می کردند.

بیماری ازبستوز

با توجه به ظهور سیلیکوزیس – بیماری ریوی ناشی از استنشاق گرد و غبار سیلیس، دوباره کنکاش در مورد بیماری های مربوط به آزبست پس از چندین سال به عقب افتاد.

شرکت های آزبستی همچنان به استفاده از آزبست در تولید و ساخت و ساز خود ادامه دادند. علیرغم این واقعیت که بسیاری از مواد جدید – مانند عایق فیبر فایبر گلاس – اختراع شدند تا جایگزین آزبست شوند، بسیاری از شرکت ها جایگزین های جدیدتر و امن تر را نادیده گرفتند. آنها به سادگی بخاطر سود از خطرات و مضرات آزبست گذشتند ، درست مثل صنعت دخانیات.

در سالهای اولیه ی قرن بیستم، اتوموبیل ها بسیارمحبوب شدند و صنعت خودرو سازی نیز از آزبست استفاده میکرد. در اتومبیل، این “ماده معدنی جادویی” در لنت ترمز ، و در صفحات کلاچ –  همه به عنوان “اصطکاک محصول” استفاده می شود.

آزبست نیز برای ترمزهای آسانسورهای تازه ساخته شده نیز استفاده میشد.

با این حال، این صنعت ساختمان سازی بود که بیشترین افزایش استفاده در آزبست را به خود اختصاص داد.

به طور طبیعی ، همه می خواستند خانه ها و ساختمان های های تجاریشان امن و سالم باشد – و آزبستی که مقاومت زیادی در برابر آتش داشت ، به نظر می رسید محصول مناسبی برای آن اهداف است. به زودی در همه جا در خانه ها و ساختمان های تجاری مصرف آزبست زیاد شد. از آزبست برای عایق بندی دیوار ها ، عایق بندی کف و سقف، در نمای بیرونی، و در قیر کاری و روکش های سقف استفاده شده می شد.

آزبست نیز می تواند در ایرانیت سازی یا ساخت ایرانیت ، اندود گچ و سیمان ، به عنوان نوار آزبستی برای دیوار های پیش ساخته ، واشرسازی ، لوله های سیمانی ، ناودونی ها ، گچکاری ، بتونه کاری، آب بندی  و بسیاری دیگر از محصولات ساختمانی یافت شود. مدارس و سالن های تئاتر نیز حتی دارای پرده هایی از جنس پارچه نسوز آزبست بودند که به دلیل مقاومت در برابر حرارت، از خیلی پارچه های استاندارد دیگر ایمن تر است.

استفاده از ازبست در ساخت ایرانیت

بیشترین استفاده از آزبست  – در دهه 1940 تا 1970 بود – حدود 3،000 محصول ساخته شده از خواص منحصر به فرد آن استفاده می کرد.

شما می توانید استفاده از آزبست را در مو خشک کن ها ،اتو و اتوی فرش، تستر ها ، قهوه جوش ها و پتو های الکتریکی پیدا کنید.

هشدارها و مقررات سالهای 1970 که باعث پایان دادن بسیاری از صنایعی که از آزبست استفاده میکردند شد- اما هنوز هم برخی از کشورهایی که معدن آزبست دارند مبادرت به صادرات آزبست میکنند.

در سالهای اخیر استفاده از پارچه نسوز آزبست بدون غبار یا پارچه نسوز آزبست فویلدار به علت مضرات کم خود زیاد شده است

ویژگی های آزبست :

بی اثر : الیاف آزبست از لحاظ شیمیایی بی اثر هستند. این بدان معنی است که هیچ واکنش شیمیایی با مواد ندارند.

غیر قابل اشتعال : آزبست نمی سوزاند و یا آتش می گیرد. مواد آزبست در برابر گرما و فشار بسیار زیاد مقاومت زیادی از خود نشان می دهند . آنها برای کاربردهایی که با گرما و آتش مستقیم در ارتباط است ایده آل می باشند.

غیر خورنده :آزبست از لحاظ شیمیایی بی اثر است. الیاف آزبست در شرایط مرطوب و نمناک ، زنگ نمی زنند یا دچار خوردگی نمی شوند . لوله های آزبستی زیرزمینی که در معرض خاک های سنگین و خورنده هیچ گونه فعل و انفعالی از خود نشان نمی دهد.

نرخ انتقال حرارت پایین : آزبست و پارچه ازبستی بهترین عایق حرارتی در برابر آتش و شعله های اتش هستند.

استحکام کششی : الیاف آزبست بسیار قوی هستند. مواد آزبست به طور قابل توجهی مقاومت کششی در هر محصول را بهبود می بخشند.

دیرگداز : مهم نیست ازببست چه شرایطی داشته باشند ، الیاف آزبست حاضر به شکستن نیستند. این شامل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و همچنین اسیدها است.

 

 

Nrank .irمشاهده نوشته ها

Avatar for nrank .ir

نوین رنک از ایجاد تا صفر تا صد کسب و کار شما ...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *